Vegarrionda - Peñasanta Castiella (N'AST)

Rutas y actividades en Picos de Europa y entorno. Sólo actividades. Para preguntas e información, dirigirse al foro general "PICOS DE EUROPA".
Reglas del Foro
Este foro, es exclusivo para publicar reportajes. Para hacer preguntas o informar sobre el tema, utilice el foro general "Picos de Europa".
No se admiten actividades que sean un link a otra dirección distinta a Foropicos o Picoseuropa, a menos que sean un complemento del publicado aquí (y no al revés).
Aquí tiene las normativas generales. Por favor, respételas y entre todos conseguiremos un foro mejor organizado. Muchas gracias.
Avatar de Usuario
Soutelo Roza
Mensajes: 387
Registrado: Jue Feb 22, 2007 3:28 pm
Ubicación: Un avilesino en Luanco

Re: Vegarrionda - Peñasanta Castiella (N'AST)

Mensaje por Soutelo Roza » Vie Oct 08, 2010 1:43 pm

Bueno veo que ya se me adelantaron, pues eso, Berto, lo del casco, imprescindible, mas de un susto ya llevamos y la verdad es que tiene que convertirse en algo obligatorio, sobretodo en la Estrecha y sitios parecidos, ya sabes una piedrecita no muy grande, con un poco de velocidad, se convierte en una bala y puede arruinar el día y a lo peor cosas mayores y en sitios donde la escapada es minima ,mas.
Por lo demas unas cimas realmente bonitas y unas fotos guapisimas,sobretodo esa en la que el patio es considerable, una preciosidad.

Avatar de Usuario
Berto_astur
Mensajes: 279
Registrado: Mar May 11, 2010 9:08 am
Ubicación: Xixón
Contactar:

Re: Vegarrionda - Peñasanta Castiella (N'AST)

Mensaje por Berto_astur » Vie Oct 08, 2010 2:43 pm

Nun vos dais cuenta que llevo una gorra de seguridá, eh????,jejeje

En serio tenéis razón, colo del cascu. Gracies pol comentariu Soutelo.

Pablo2F, nestes coses de la toponimia, ya te digo que soi un verdaderu cansino y siempre busco y rebusco, sinceramente los nomes que pongan los montañeros no son munches vegaes (ye dicir casi siempre) los que rialmente usen la xente del llugar.

Si fales con cualquiera de cangues d'Onís te dirá que la Peñasanta ye la d'ellos la de Cangues d'Onís, d'ehí lo de poner el subnome d'Enol pa distinguila.

Ta claro que la Peñasanta Castiella ye conocía por Peñasanta na vertiente llionesa.

De toes formes habrá mil opiniones,.... tampoco-y doi más vueltes. Al final un monte ye un monte, lo mires dende onde lo mires.

Un abrazu Pablo
"Hai munches xentes que son forasteres nel so propiu país porque nunca s'ocuparon de conocelu" Xovellanos

http://camudandolcamin.blogspot.com/

Ramón Sordo Sotres
Mensajes: 433
Registrado: Vie Sep 14, 2007 2:53 pm

Re: Vegarrionda - Peñasanta Castiella (N'AST)

Mensaje por Ramón Sordo Sotres » Vie Oct 08, 2010 3:17 pm

Berto comenta, prudentemente, el asunto de si el asturianoleonés incluye todos los pueblos de los Picos de Europa.

En la mayor parte de los pueblos localizados entre los ríos Sella y Deva se habla o se hablaba el asturianoleonés oriental (la aldea deshabitada de Rubiellos, en Ponga, es la única donde se escuchaba la variante asturiano central) pero en los orientales la clasificación y denominación de la lengua autóctona es un asunto harto polémico (incluso, lo que es poco conocido, entre los asturianistas). Para el que le interese el tema, vienen a continuación dos escritos míos publicados ya en otros foros, uno en asturiano oriental referido a Cabrales y otro sobre Peñamellera redactado en la variante local, que entra dentro de las hablas cántabras aunque con una capa de unas pocas palabras afines a dicho asturiano oriental; las diferencias entre las dos variantes no son muchas, a mí me cuesta lo mismo escribir en una o en otra:


NEVEROS Y POVERIOS

NEVEROS

Pa un cabraliegu, un neveru é cuando, pel iviernu, baxa la nieve como si jora una canal; ún d’ellos mató un 4 o 5 d’abril en La Cueva Llacios, un sitiu de Valdeón, al vecín de Bulnes Inocencio Mier Campillo y a Visita, una jiya (o sobrina) d’elli; diz que la nieve llevaba a esta y el padre morrió por tratar de salvala. Hestorias de neveros hai muchas:

La Boluga los Muertos é’l trozu más enredosu de la garganta d’El Ríu de Bulnes; era La Boluga namás pero agora lláman-y asina pola mor de qu’en 1914 El Neveru del Becerral mató n’El Becerral a cinco presonas —de la familia de Bulnes Mier Campillo— que pela noche vinían de Camarmeña d’una boda; los d’esti pueblu querían que quedaran ellí a durmir pero ellos dixeren que no, que tenían muchu que jacer a otru día.
Los paisanos que joren a saber de los muertos abaxaren per enriba la nieve —que tapaba el ríu— y cuando los jallaren enterrárenlos ellí mesmu, en La Cueva la Boluga; un sestu de los que colaban de noche salvó la peleya porque cuando baxó el neveru bíase quedáu más atrás que los otros, onde La Riega’l Texu. El Neveru del Becerral é jartu falsu pos a veces ta terreñu per baxu pero per cima axúntase nieve a embute, nun sitiu que-y llaman Los Portiellos; el día del que parllamos “subía el terreñu pa La Posa” (o séase, la nieve caíu allegaba per baxu jasta el sitiu de La Posa, y entós el camín de Bulnes, qu’é más baxu, taba sin ello).

El Neveru Acebucu é una lluenga pergrande de nieve que nel iviernu va dar ente los dos barrios de Bulnes (El Pueblu é’l de riba y La Villa el de baxu). La Casa la Cruz é un sitiu ente ellos onde antiguamente bía una cruz de madera (que cuando taba ya podre ponían otra) puesta o en alcordanza de los que bían matáu los poverios que vinían d’El Neveru Acebucu (a lo menos caducó ellí una vieya que s’aturrió per baxu d’una peña, sitiu onde apaeció muerta) o porque cuando traían los muertos d’El Pueblu —el cimenteriu jézose en La Villa— estos posábanse ellí y rezábanse responsos.

El Ríu Arriba son unas cortes de Bulnes que tán pocu más enriba del barriu de La Villa, unos metros per baxu’l camín que va a Pandébana; el sitiu é “una corredoria” pos a elli abaxan piedras de La Peñe Maín, pero é qu’amás d’ello en 1888 esgonciólu El Neveru de Xerra, que tovía ta ehí el casar de la sola casa ganáu que bía y que tiró esi añu; el neveru bía traíu jayas d’El Monte la Varera, y de la madera d’estas jayas jaciérense preselbes pa dellas cortes del pueblu.

Otros neveros de Bulnes son El Neveru de Juentirnia (que tiró cortes en Los Casares y eso jezo que quitaran los praos de Las Llosas) y El Neveru de Castil (conocióse una vez sola, cuando entró per La Garganta Balcosín jasta cerca de La Villa; llevó unas peñas que llamaban Las Redondas Juracadas y rastró una d’ellas como unos 150 metros).


POVERIOS

Poveriu é cuando abaxa la nieve con juercia, rápidu, callandín y movíu pol aire; en 1934 Los Poverios de Llanu Monte (que vinieren con El Neveru de Xerra) salieren d’El Cuetu los Tortorios y de Xerra y allegaren a El Sobeyucu dempués de matar n’El Llanu’l Monte a Jesús, qu’era l’únicu jiyu de la tía Leandra.

La Vega é un sitiu del pueblu de Sotres qu’é llanu pero onde los antiguos no querían jacer casas pos El Molín de la Vega diz que lu tiró la nieve nun poveriu; per esti sitiu baxó dos veces la nieve, n’avientu de 1917 (cuando una nevada pergrande estrozó tres cortes n’El Beyucu) y en 1934; los vieyos dicían qu’onde la puentina d’El Ríu del Pueblu (que años dempués quitaren) viose un jayetu que vinía del cumbre del monte de la derecha, pos cuando nieva pola mor de los vientos del Saliente, “atorberia p’acá, echa el torberiu”, cuntárenmilo asina.

El Sanjuán é un sitiu de Caín onde diz que se jezo una capilla que tiró un poveriu; en Tielve dixérenmi qu’en 1945 el poveriu echó pel suelu La Casa Entelornu.


SITIOS CON MUCHA NIEVE

Caltiénse muchu la nieve en sitios como El Joyu la Nieve (que ta per enriba las cabañas de La Piedra l’Osu, una braña de Rozagás, en Peñamellera), El Jugu la Nieve (en Sotres y per baxu d’El Jugu l’Agua), El Paré la Nieve (nel puertu de Po de Cabrales; ta la nieve jasta xunu), El Pozo la Nieve (nel bosque d’El Jaido, en Lois [Crémenes, León]), El Pozu la Nieve (en L’Escar, no sé si en Llanes o en Cabrales; d’elli llevaban los pastores d’El Cantu bateadas de nieve apristoláu pa ponelo nos teyaos d’esa vega, y col agua que pipaba d’ellos abebentar los xatros), El Pozu la Nieve del Escaretu (n’El Escaretu, ente El Cuetu la Canal y El Cuevu l’Arena; esti pozu y el de L’Escar tienen bocas anchas onde no entra [allegan los sos rayos mui mal]; el sol), El Pozu la Nieve (grayeru de Cabrales con una bóveda grande y nieve casi siempre nun sitiu mui caliar, al saliente de La Cabeza Bubena), El Pozu la Nieve (que pega cola última cabaña d’Ariu y ta per baxu de La Juente’l Cobu; d’elli sacaban los pastores d’Onís bateadas de nieve pa iguar las cabañas) y El Pozu de la Nieve, qu’é un sitiu del conceyu de Tsena ente Penubiña y El Cuetu la Cabra con un pozu onde siempre se caltién la nieve tou l’añu.


Ramón


LA JABLA DE PEÑAMELLERA


Esta retajila de palabras del modu parlar de Peñamellera diómela nun papel en 1990 el peñamelleru Basilio Corral Caso, qu’era nacíu, en 1898, d’Alles (capital d’El Valle Altu qu’asina se llama, de los dos valles de Peñamellera, el del poniente), nel barriu de La Cuesta, y en 1924 jue a vivir a Robriguero (un pueblu d’El Valle Baju, qu’é el del saliente y la su capital é Panes). Las definiciones y las voces póngolas como él las escribió (Basilio morrió esi añu de 1990 pero el su vocabulariu va caltenese):

Abarquero: que hacía madreñas.
Albarcas: madreñas.
Andezas: arados vetustos.
Apargatas: alpargatas.
Ardina: encina,
Barda, bardal: zarzamora.
Cachapu: colodra.
Cajía: roble pequeño.
Cajilones: lo que se veía colgado de calderos o de herradas.
Cajío: roble grande.
Caminu: camino.
Capado: el que está castrado.
Cárabo: mochuelo.
Carneru: macho lanar destinado para la procreación.
Castañar: castaño.
Castrón: macho cabrío destinado para la procreación.
Cerezal: cerezo.
Costipau: cualquier catarro.
Cobetu: colmena.
Cochos: cerdos.
Cuadra: establo.
Cubiles: pocilgas.
Cuchar: una cuchara.
Cuchiyu: cuchillo.
Culiebra: culebra.
Curros: patos.
Esquilu: ardilla.
Garabato, pradera: rastrillo.
Gurdillu: gavilán.
Higar: higuera.
Jabalines: jabalies.
Jacha, jachu: hacha.
Jaya: haya.
Jaza: parcela.
Jelechal: donde había muchos helechos.
Jelechu: helecho.
Jollicas: odres pequeños.
Jortigal: ortigal.
Jucha: cualquier arca.
Juchíos: la primera leche que da la hembra después de dar a luz.
Juelles: odres grandes para llevar el maíz a los molinos.
Juente: fuente.
Lechi cuajau: leche cuajada.
Limiaz, limaco: babosa.
Llárias: cadenas para colgar calderas por arriba de los llares.
Macona: una cesta grande.
Majuelu: badajo de una campana o cencerro.
Manzanal: manzano.
Mazar: hacer manteca.
Mecer: ordeñar.
Mochinal, un: agujeros en paredes de casas que eran más pequeños que ventanas.
Murau, murao: terreno más cercano a la entrada de las casas.
Murio: muro.
Nétova: lechuza.
Niales: nidos que hacen los pájaros.
Nozal: nogal.
Oriégano: orégano.
Pajar: henil.
Peselbe: pesebre.
Tarrón: un terrón.
Tarugos: una forma de clavos de madera que en algunas madreñas se veían.
Tilar, teja: tilo.
Torca: sima.
Tosquilar: quitar la lana a las ovejas.
Toya, esa vaca está: esa vaca está toronda o está salida.
Trébole: en algunos lugares, trébol.
Vejíos: otros odres para llevar suero de las majadas a los poblados.


Ramón

Avatar de Usuario
Berto_astur
Mensajes: 279
Registrado: Mar May 11, 2010 9:08 am
Ubicación: Xixón
Contactar:

Re: Vegarrionda - Peñasanta Castiella (N'AST)

Mensaje por Berto_astur » Vie Oct 08, 2010 3:45 pm

Mil gracies polos escritos Ramón.

Ya podíes apurrime un mail de contactu pa duldes sobre toponimia oriental si nun ye mui pesáu pa ti, claro ta.

Siempre ye agradable deprender coses nueves y a mi interésame muncho tol tema la toponimia na montaña.

El miu ta nel mio perfil

Un saludu
"Hai munches xentes que son forasteres nel so propiu país porque nunca s'ocuparon de conocelu" Xovellanos

http://camudandolcamin.blogspot.com/

Ramón Sordo Sotres
Mensajes: 433
Registrado: Vie Sep 14, 2007 2:53 pm

Re: Vegarrionda - Peñasanta Castiella (N'AST)

Mensaje por Ramón Sordo Sotres » Vie Oct 08, 2010 4:39 pm

Pos no ero de mandátilu por corréu lletrónicu pero el míu e rssotres@hotmail.com

Sobre la denominación de las dos cimas más altas del Macizo Occidental tengo publicados dos artículos, el primero de ellos, en castellano, en este foro en la entrada Peña Santa y Torre Santa, mientras que el segundo lo escribí en asturiano y en otro lugar; son estos:

RESUMEN DE LAS TESIS QUE DEFIENDO

Una exposición amplia de todos los topónimos que recogí relacionados con este asunto, se puede ver en mi libro "Toponimia de Asturias, Cantabria y León", páginas 150, 443 a 446 y 537.
Las principales conclusiones a las que llegué, son las siguientes:
La cima de 2.478 metros de altura que es la más elevada del concejo asturiano de Cangues, era conocida en los municipios de Asturias como Peñe Santa o Peña Santa (aunque en el de Amieva recibía otros nombres). Y los pocos que se daban buena cuenta de que detrás se alzaba una mucho más ancha, pero que vista desde el Norte está muy tapada por la anterior, dividían el topónimo: Peña Santa de Asturias la dicha de 2.478 (nombre que, posiblemente porque competía con el muy oído Peña Santa, era poco escuchado) y Peña Santa de Castilla la de 2.596, pues Castilla es como, sin mayor precisión, llaman a León, provincia donde se enclava ésta.
Por su parte, los leoneses de Valdeón y Caín aplicaban otros topónimos
a las dos peñas: a la más grande, integrada en el concejo de Valdeón, los vecinos de sus seis pueblos le llamaban Torre Santa o Peña Santa, mientras que los pastores de Caín solamente empleaban esta última versión: Peña Santa.
La de 2.478 metros, una cumbre mucho menos destacada si se contempla desde el Sur, recibía también el nombre de Torre de Santa María, que era probablemente un topónimo de Caín.
Sobre los nombres autóctonos del Macizo Occidental o de una parte grande de él, creo que:
1) Los pastores que trabajan en él casi nunca le dan ninguno.
2) Los vecinos de diversos concejos situados al oeste de El Ríu Sella (Amieva, Cabranes, Casu, Ñava, Parres, Piloña, Ponga, Uviéu/Oviedo, Villaviciosa...) le llaman Los Picos de Cornión o variantes parecidas. Al este del Sella sólo escuché este topónimo en los pueblos de San Tiso (en el norte del concejo de Cangues) y Vis (Amieva).
3) Es denominado Peña Santa, Peñe Santa o Los Picos de Peña Santa en algunos pueblos de Amieva, Cabrales, Llanes, Onís y Parres.

Ramón Sordo Sotres


UN TESORU TOPONÍMICU


Ello é que los nombres de los sitios más curiosos muchas veces son tamién los más polémicos. Asina pasa colas peñas más nombradas de Cangues y Valdeón; al respetive d’ellas equí vienen los topónimos que mi dixeren cientos de pastores colos que jablé:
La pica de 2.478 metros d’altura qu’é la más elevada del conceyu asturianu de Cangues, conocíase nos municipios d’Asturias como Peñe Santa o Peña Santa —anque nel d’Amieva tenía otros llamatos—. Y los pocos pastores que taban en cuenta de que per detrás pinábase una muchu más ancha pero que vista del Norte taba mui atapada pola otra, estremaban el topónimu: Peña Santa d’Asturies era la de 2.478 (nombre qu’udíase pocu, pa mí porque dicíase tamién el mui sintíu Peña Santa) y Peña Santa de Castilla la otra de 2.596 metros, pos Castilla é como, sin precisión, llamaban a Lleón, provincia onde, nel conceyu de Valdeón, pínase esta más alta.
Los lleoneses de Valdeón y Caín dában-y otros nombres a las dos peñas: a la más grande y alta (la de 2.596 metros), metía nel conceyu de Valdeón, los vecines de los seis pueblos d’esti conceyu llámaban-y Torre Santa o Peña Santa, mentres que los pastores de Caín (amás de los d’Oseya y Soto en Sayambre) sólu dícían esti segundu nombre: Peña Santa.
La de 2.478 metros, qu’é una pica muchu menos destacada cuando la ven dende’l Merudía o el Saliente, recibía tamién el nombre de Torre de Santa María, que jásemi era un topónimu de Caín.
Vo dicir tamién qu’al respetive de los nombres antigos de los montes del poniente de Los Picos d’Uropa o d’un cachu grande d’ellos, pamí que:
1) Los pastores que trabayan nelli casi no-y dan dengún.
2) Llamában-y Peña Santa, Peñe Santa o Los Picos de Peña Santa en dellos pueblos d’Amieva, Cabrales, Llanes, Onís y Parres.
3) Vecines d’Amieva, Cabranes, Casu, Ñava, Parres, Piloña, Ponga, Uviéu, Villaviciosa…, conceyos que tan al poniente d’El Ríu Sella, llamában-y Los Picos de Cornión o variantes asemeyadas. Al saliente del Sella, sólu sintí esti topónimu nos pueblos de San Tiso (nel norte del conceyu de Cangues) y Vis (Amieva).
Esto era asina, como mi lo cuntaren a mí y como yo vos lo cunto, pero caltenelo hoi (no siendo Peña Santa de Castilla, qu’ofiende a los lleoneses) tien que caltenelo la xente, los hombres y las muyeres de los pueblos, las villas y las ciudaes, los pastores, los montañeros y los que quieren que no se pierda lo antigu y que los llamatos de la vieya lluenga de la Tierrina sigan diciéndose. ¡Jastasagora!


Ramón SORDO SOTRES

Ramón

Avatar de Usuario
Berto_astur
Mensajes: 279
Registrado: Mar May 11, 2010 9:08 am
Ubicación: Xixón
Contactar:

Re: Vegarrionda - Peñasanta Castiella (N'AST)

Mensaje por Berto_astur » Vie Oct 08, 2010 4:50 pm

Apuntáu queda'l to mail.

Polos tos testos, veo que nun diba yo mui descamináu.

Mil gracies polos testos, y por tolo que sabes.
"Hai munches xentes que son forasteres nel so propiu país porque nunca s'ocuparon de conocelu" Xovellanos

http://camudandolcamin.blogspot.com/

Avatar de Usuario
Labrouche
Mensajes: 1165
Registrado: Vie Ago 26, 2005 10:14 am
Ubicación: oviedo
Contactar:

Re: Vegarrionda - Peñasanta Castiella (N'AST)

Mensaje por Labrouche » Dom Oct 10, 2010 6:12 pm

Berto_astur: primero felicitarte por tu ascensión a la Peña Santa, una montaña que después de subirla, nunca se olvida.

En tu anterior reportaje que publicaste sobre la Torre de Santa María, la Horcada y la Torre de Enmedio comentas que coincidisteis con dos montañeros en el collado de La Fragua que venían del Torco…me alegro de haberte conocido en persona.

Sobre el topónimo de “Peña Santa”, un dato: Gregorio Pérez “el Cainejo” en su artículo sobre la conquista del Naranjo, se refiere a ella como “Torre Santa”. En Caín no se explican por qué el Cainejo utilizó este nombre a no ser para aparentar ser más fino o instruido delante de los forasteros. Allí se la conoce como Peña Santa. (Garganta del Cares. Otros caminos y las cumbres. Francisco Ballesteros)

Saludar también al profesor Ramón Sordo Sotres defensor del patrimonio cultural.
Nos hablaron de futuros fraternales, solidarios, donde todo lo falsario acabaría en el pilón. Y ahora que no quedan muros ya no somos tan iguales,tanto vendes, tanto vales.¡Viva la revolución! (Aute)

Responder

Volver a “REPORTAJES DE ACTIVIDADES EN PICOS”

¿Quién está conectado?

Usuarios navegando por este Foro: Google [Bot], Google Adsense [Bot] y 31 invitados